XXX Konferencja Polskiej Grupy Użytkowników Systemu TEX
30 kwietnia – 4 maja 2025
Wczesna rejestracja do 1 kwietnia 2025
Lista wystąpień → 🇬🇧
Referaty
Dotychczas zgłoszone wystąpienia:
In this talk, I will discuss the recent state of the TEX community in Japan. First, as background, I will introduce some distinctive characteristics of Japanese typesetting compared to Western typesetting, and briefly explain how TEX systems tailored for Japanese have addressed these differences. Following this, I will describe recent trends in communication within the Japanese TEX community, as well as how it is adapting to the active development of LaTEX.
Prezentacja przedstawia ponad trzydziestoletnią historię GUST‑u: kluczowe wydarzenia i osiągnięcia, ale przede wszystkim ludzi tworzących tę organizację.
Szczególne miejsce w tej historii zajmują konferencje w Bachotku, których jubileuszowa, trzydziesta edycja stanowi doskonałą okazję do takiego podsumowania. Bachotek przez trzy dekady był nie tylko miejscem corocznych spotkań, ale prawdziwym centrum integracji i tyglem, w którym mieszały się pomysły, inspiracje i temperamenty – czasem wybuchowym, zawsze twórczym. W tym TEX‑owym kotle wrzały dyskusje, kipiały pomysły i gotowały się rozwiązania, które po przyprawieniu pasją i wiedzą zarówno polskich, jak i międzynarodowych uczestników, przeobrażały się w inicjatywy kształtujące działalność GUST‑u i międzynarodowej społeczności TEX‑owej
Głównym motywem prezentacji jest zaangażowanie i pasja członków – ludzi, dla których typografia i jakość zawsze stanowiły wartość nadrzędną, i którzy swoją pracą znacząco wpłynęli na kształt typografii cyfrowej.
Będziemy mówili o potokach :‑)
Na to pytanie nie odpowiem, ale spróbuję przedstawić rolę liternictwa w komiksie na podstawie kilku przykładów. Następnie skupię się na przykładach współczesnego liternictwa w komiksie wykonywanego za pomocą fontów komputerowych. Na podstawie doświadczeń z wydawania amatorskiego magazynu komiksowego pokażę, jakie występują problemy ze składem tekstu w dymkach, oraz w jaki sposób zostały wykorzystane fonty komputerowe. Na koniec pokażę kilka przykładów autorskich fontów komiksowych i jak zostały użyte.
By now, those coming to BachoTEX probably know that ConTEXt and many of its features relate to typesetting educational materials. Of the many aspects that one has to deal with in that environment, attractive documents is one of them.
A few decades ago a mechanism called ‘column sets’ was implemented that offered a mix of automated and manual controlled makeup of pages with plenty images in various columns, possibly operating on spreads. It's one of the alternative output routines we have. This MkII mechanism was adapted to MkIV and later to MkXL.
However, when we worked on better looking math and a more advanced par builder, we already had set our eyes on improving column sets. Among the fact that some users wanted more of it, there was also a strong educational incentive. It is also one of the areas where high quality rendering still matters and likely TEX has some future (in addition to self publishing, where users also are willing to spend time on getting it right).
The official release of the upgrade is at the next ConTEXt meeting but here we show the current state in a real (educational) application. This also demonstrates our approach: working from various complex and demanding real documents. In this talk we stick to the high level interface and the features that we need which in turn will lead to extending the engine.
The ConTEXt macro package sits in a niche where users have high demands, which then drives development. Of course we need to keep in mind that specific featured fit in the user interface, don't impact performance, and don't mess up the code base.
As a side track of column sets (the previous talk) we came back to long standing requests for parallel documents. Over time various solutions have been provided but all were kind if isolated (in order not to interfere), tested in limited situations and once the user had the job done, these solutions sort of got lost or just idled. Some persistent dedication is needed here.
When we wanted to test column sets and performance we did that on parallel texts. There are not that many resources that can challenge us but the bible is one of them, because it has been translated in many languages. In this talk we show some of what was done over a century ago and see to what extend we can handle some of that automatically. We will show some of our tests and use that to draw the lines of where to stop being automatic and when to bring in some user control.
We continue our talk about column sets with how we achieved the objectives: adding some new mechanisms to LuaMetaTEX. The original approach of column sets used the page builder in combination with picking up the pieces and filling in the areas used for text.
But this time we took a different route, using ideas that came up while we worked on the par builder. By stepwise pushing our demands to the limits we came to satisfying solutions that fit our demands: predictable high quality rendering of column sets.
In this talk we will show some of the new low level features that make this possible, so we're talking primitives and routines round them. We might kick in some discussion about where we decided to stop being fancy at the cost of the mechanism becoming unpredictable.
Zostanie dostarczone
Pisanie ręczne to jeden z najstarszych sposobów zapisywania informacji. Przez wieki stanowiło główny środek komunikacji i podstawową umiejętność w edukacji. Jednak wraz z postępem technologicznym i coraz powszechniejszym stosowaniem komputerów, pisanie ręczne zaczyna stopniowo zanikać.
W erze cyfrowego postępu i technologicznej rewolucji coraz częściej zastanawiamy się nad różnicami między pisaniem ręcznym a pismem komputerowym. Oba sposoby pisania, wciąż stosowane w szkołach, na studiach i w miejscach pracy, mają swoje zalety i wady. Czy jednak jedno z nich jest lepsze od drugiego?
Czy warto wciąż pielęgnować umiejętność pisania ręcznego?
This academic year is special, we had to teach LaTEX & Cie. to students who already got first experience with these typesetting systems. First we explain how we chose quite advanced topics. We finish off by commenting feedback from students.
In music, a cluster is a chord comprising at least three adjacent notes of a scale. Cluster can be diatonic or chromatic, there also exist clusters from whole-tone scales. We show and discuss some notations for clusters in music scores from a point of view related to typography.
These last years, getting materials for printed proceedings has been difficult. We propose some discussion about possible ways to improve that.
Gdy rozpoczynaliśmy pracę nad udostępnieniem pełnych zasobów GUST e-Foundry – tj. fontów wraz z oprogramowaniem do ich tworzenia, uznaliśmy, że dokumentacja oprogramowania jest kluczową sprawą. Pieczę nad dokumentacją sprawuje Ryszard Kubiak. Aby dokumentacja była jak najbardziej zrozumiała, uznał, że powinien starać się zrozumieć semantykę fontów. Okazało się, że bestie zamieszkujące królestwo fontów, również maleńkie monstra zwane żargonowo pluskwami, utrudniają ten szczytny zamiar.
W wykładzie opowiem o tym, co udało nam się zrozumieć, a czego nie zrozumieliśmy. Na szczęście lawirując między obszarami, na których grasują wspomniane bestie, udało się nam się doprowadzić do przewidywalnego działania nasze oprogramowanie.
Od paru lat pracujemy (ostatnio Ryszard Kubiak i ja) nad udostępnieniem GUST-owych fontów wraz oprogramowaniem do ich tworzenia. W wykładzie krótko przedstawię bieżący stan prac, demonstrując przy okazji na przykładzie jednego z GUST-owych fontów jak się naszego oprogramowania używa.
This presentation provides an overview of our 18-year experience in developing an internal system based on TEX at a Japanese cram school. The presenter, a chemistry teacher specializing in university entrance exam preparation, has been actively involved in designing and maintaining this system. While TEX is widely employed for creating educational materials in such subjects as mathematics and physics, we have extended its use across all subjects, including classical Chinese (Kanbun)—a vertically written ancient script.
Rather than adopting mainstream distributions like TEX Live, we have created a compact, customized TEX distribution tailored to our specific needs. This distribution, bundled with proprietary packages and applications designed to address our specialized requirements, is deployed to each computer from our file server on a regular basis.
Additionally, I serve as a member of the TEXShop development team—an open-source TEX editor for macOS—and have modified its source code to align it with our internal requirements and distribute it across our network. This cohesive ecosystem achieves seamless vertical integration among macOS, TEX, and the editor, optimizing their collective strengths. Consequently, all staff members, regardless of technological expertise, can efficiently utilize our TEX-based platform.
In this presentation, I will provide detailed insights into the development of our TEX-based system, demonstrating the versatility of TEX beyond its conventional role in typesetting academic documents. This approach highlights TEX's potential to support diverse educational applications.
Na przekór elektronicznym sposobom komunikacji i utrwalania wiedzy, będę mówił o papierze. Papier, nośnik drukowanej informacji miał zostać wyeliminowany, a tym czasem wraz z ekspansją komputerów rośnie jego zużycie. Barokowy poeta Wacław Potocki pisał tłumacząc z łaciny Johna Barclay’a:
„Próżna ufność w marmurze, próżna i w żelezie,To trwa do skonu świata, co na papier wlezie”.
Warsztaty
Robótki ręczne jak w tytule.
Wybór i kopiowanie dwunastowiecznego inicjału zdobionego arabeskami przy użyciu szeroko ściętych narzędzi pisarskich – patyków, trzcin i stalówek. Można połączyć pomysły warsztatów Willego i moich – wtedy uczestnicy będą personalizowali takim inicjałem swój notatnik skonstruowany na warsztatach introligatorskich.